Betydelig antall tildelinger på syvende søknadsrunde på programmet «Tunge nullutslippskjøretøy».
View in browser
Tunge Nullutslippskjøretøy - bannerbilde

Foto: Enova 

92 tunge nullutslippskjøretøy får nå støtte 

 

Et betydelig antall tildelinger gis på syvende søknadsrunde til programmet «Tunge nullutslippskjøretøy». Et viktig bidrag til omstilling av tungtransporten. 

 

Enova støtter hele 92 batterielektriske kjøretøy, fordelt på nesten alle kjøretøykategorier (som lastebil m/lukket godsrom, trekkbil, lastebil m/plan, osv.). Total har Enova så langt innvilget støtte til 607 tunge nullutslippskjøretøy på dette støtteprogrammet.  

 

Tildelinger hittil i år på støtteprogrammet  

Runde 1, søknadsfrist 15.april: 108 kjøretøy  

Runde 2, søknadsfrist 16.mai: 97 kjøretøy  

Runde 3, søknadsfrist 14.juni: 96 kjøretøy  

Runde 4, søknadsfrist 15.august: 109 kjøretøy  

Runde 5, søknadsfrist 16.september: 53 kjøretøy  

Runde 6, søknadsfrist 15.oktober: 52 kjøretøy 

Runde 7, søknadsfrist 15.november: 92 kjøretøy 

    Lading_av_lastebil_ENV_04324_Foto_Oystein_Lie

    Bilde: En sjåfør fra Stjørdal i Trøndelag lader sin elektriske lastebil og for så vidt også seg selv.

    Foto: Øystein Lie/Enova 

     

     

    Enova-støtte skal bidra til raskere omstilling 

    - Det er positivt å se at mange transportaktører i dag velger å satse på nullutslippskjøretøy, og det har skjedd mye på kort tid. Vi trenger ikke gå lengre tilbake enn til 2021 hvor andelen av førstegangsregistrerte nullutslippskjøretøy i Norge bare var 1%. Så langt i år er den på 12 %, og med den utviklingen er det norske markedet helt med i front i Europa på dette området, sier leder for landtransport i Enova, Marie Tranaas Skjærvik. 

    .  

    ENOVA-MARIE-TRANAAS-SKJaRVIK-DSCF2003-21155525-Foto_Magnus_Ronningen_Hansen

    Bilde: Marie Tranaas Skjærvik, leder for landtransport i Enova.

    Foto: Enova 

     

    Mange norske lastebileiere har vært tidlig ute, tatt risiko og investert i både ladere og nullutslippskjøretøy. De har i tillegg begynt å høste verdifull erfaring med både lading og drift av kjøretøyene. Dette har vært mulig takket være den betydelige jobben som er gjort med å utvikle ny batteriteknologi, ladeløsninger og fremdriftssystemer.   

     

    Vi stå nå overfor en kraftig oppskalering for det grønne skiftet hos batteriprodusenter, bilprodusenter, påbyggere og lastebiloperatører. Hele verdikjeden må på plass for å kunne levere flere og billigere kjøretøy.  

     

    - Å få alle ledd i verdikjeden til å fungere godt kan være like krevende som å utvikle selve teknologien. Det kan bli noen humper på veien, men vi er godt på vei med en transportbransje som er i ferd med å omstille seg til utslippsfrie alternativer, avslutter Marie.

     

    Lav rangeringsscore er bra 

    Flere ting påvirker hvor mange som når opp i konkurransen i hver runde. Både antall søknader, men også hvor kostnadseffektive søknadene er når det gjelder utslippskutt. For å nå opp i konkurransen vil det være en fordel å ha en søknad med lav rangeringsscore, som altså betyr mest mulig CO2-kutt for hver støttekrone mottatt.

     

    Slik beregner du din rangeringsscore 

    For å gi en pekepinn på hvor konkurransedyktig din søknad er, kan du beregne din egen rangeringsscore og sammenligne denne med tidligere søknadsrunder. Jo lavere rangeringsscore, jo høyere sannsynlighet for støtte. Dokumentet for beregning finner du på programsiden.
     
    Rangeringsscore på 1. søknadsrunde: 32  
    Rangeringsscore på 2. søknadsrunde: 33  
    Rangeringsscore på 3. søknadsrunde: 33  
    Rangeringsscore på 4. søknadsrunde: 33  
    Rangeringsscore på 5. søknadsrunde: 34

    Rangeringsscore på 6.søknadsrunde: 35

    Rangeringsscore på 7.søknadsrunde: 35
     
    Fremtidig rangeringsscore på kommende søknadsrunder vil avhenge av antallet søknader og hvor kostnadseffektive disse er. 

      Enova håper at søkerne er kommet godt i gang med kjøpsprosessen slik at bilen kan bestilles innen fristen på 30 dager.  

       

      Neste søknadsfrist er 16. desember kl 12:00 

      Vi kommer tilbake til søknadsfrister for 2025

       

        → Les mer og søk støtte her

        Du får denne e-posten fordi du er påmeldt e-poster fra Enova SF.

        Oppdater dine innstillinger eller meld deg av alle e-poster fra Enova

         

         

        © 2024 Enova SF, Trondheim, Trøndelag, Brattørkaia 17A

        LinkedIn
        Instagram
        Facebook