- Flere detaljer kommer etter at nåværende søknadsrunde er ferdig. De nye kravene vil gjelde fra første søknadsrunde i Q1 2026, sier Elin Ulstad Stokland, ansvarlig for støtteprogrammene Hydrogen - og Ammoniakk i fartøy i Enova.
Etter dialog med næringen har Enova sett at interessen for å bygge om eksisterende fartøy er stor. Mange ønsker å teste ut ny teknologi i deler av energisystemet – for å redusere risiko og lære underveis. Selv fartøy med kortere levetid kan bidra til å kutte utslipp og bygge erfaring. Ved å tilpasse kravene vil flere få muligheten til å søke støtte. Dette er viktige grep for å få på plass den første fungerende verdikjeden for hydrogen og ammoniakk – og nå målet om en utslippsfri maritim sektor.
Fristen utsettes på Bunkringsanlegg for ammoniakk
Justeringen i støtteprogrammet «Ammoniakk i fartøy» skal gi et bredere kundegrunnlag og dermed større trygghet for de som vil bygge bunkringsanlegg.
For å gi markedet mer tid forlenger vi tiden frem til man må signere tilskuddsbrevet, fra tre til seks måneder. Enova utsetter også fristen for å sende inn søknader i støtteprogrammet «Bunkringsanlegg for ammoniakk» med cirka to uker. Ny frist blir 24. oktober.
Hvordan ligger vi an?
Siden Enova lanserte støtteprogrammene Hydrogen - og Ammoniakk i fartøy våren 2024, er det gitt støtte til 30 prosjekter. Til sammen er det tildelt 2,9 milliarder kroner, og over halvparten av prosjektene er fortsatt aktive, altså enten igangsatt eller venter på investeringsbeslutning. Hvert prosjekt har ett år på seg til å sette igang. Hvis det ikke skjer innen fristen, blir prosjektet kansellert og støtten faller bort. Midlene vil da kunne gå til andre gode prosjekter.
Frist for investeringsbeslutning ved første søknadsrunde var i juni 2025, og flere fartøy har bekreftet at de går videre: Se oversikt over disse fartøyene under.