Kravene justeres for å sikre at flere prosjekter blir gjennomført.
Vis i nettleser
Amon_Holmungen_ENV_04829

 Illustrasjon: Ammoniakk-bulkskip fra Amon Maritim

Enova justerer kravene for ombygging av fartøy

    Etter halvannet år med støtteprogrammer for hydrogen og ammoniakk i fartøy, har vi lært mye – både om mulighetene og utfordringene i markedet. Nå gjør vi noen justeringer i disse programmene for å sikre at flere prosjekter blir gjennomført. Dette fører også til tilpasninger i støtteprogrammet Bunkringsanlegg for ammoniakk. 

     

    Eksisterende fartøy som i hovedsak skal bruke hydrogen eller ammoniakk som drivstoff, vil fra neste år kunne kvalifisere for støtte – selv om de ikke bruker det hele tiden.

     

    Endringene gir flere muligheten til å søke støtte

    Målet om å nå nullutslipp innen 2050 står fast. Kravene er justert for å hensynta en utvikling som tar oss til målet. Fartøy som allerede er i drift kan nå få støtte, så lenge de reduserer klimagassutslippene med minst 55 prosent sammenlignet med dagens operasjon – en justering fra tidligere krav om 100 prosent utslippskutt. Justeringen er i tråd med Norges klimamål.

      Elin_Ulstad_Stokland_ENV_01841_Foto_BERRE_Kommunikasjonsbyra

      - Flere detaljer kommer etter at nåværende søknadsrunde er ferdig. De nye kravene vil gjelde fra første søknadsrunde i Q1 2026, sier Elin Ulstad Stokland, ansvarlig for støtteprogrammene Hydrogen - og Ammoniakk i fartøy i Enova.

       

      Etter dialog med næringen har Enova sett at interessen for å bygge om eksisterende fartøy er stor. Mange ønsker å teste ut ny teknologi i deler av energisystemet – for å redusere risiko og lære underveis. Selv fartøy med kortere levetid kan bidra til å kutte utslipp og bygge erfaring. Ved å tilpasse kravene vil flere få muligheten til å søke støtte. Dette er viktige grep for å få på plass den første fungerende verdikjeden for hydrogen og ammoniakk – og nå målet om en utslippsfri maritim sektor.

       

      Fristen utsettes på Bunkringsanlegg for ammoniakk

      Justeringen i støtteprogrammet «Ammoniakk i fartøy» skal gi et bredere kundegrunnlag og dermed større trygghet for de som vil bygge bunkringsanlegg.

       

      For å gi markedet mer tid forlenger vi tiden frem til man må signere tilskuddsbrevet, fra tre til seks måneder. Enova utsetter også fristen for å sende inn søknader i støtteprogrammet «Bunkringsanlegg for ammoniakk» med cirka to uker. Ny frist blir 24. oktober. 

       

      Hvordan ligger vi an?

      Siden Enova lanserte støtteprogrammene Hydrogen - og Ammoniakk i fartøy våren 2024, er det gitt støtte til 30 prosjekter. Til sammen er det tildelt 2,9 milliarder kroner, og over halvparten av prosjektene er fortsatt aktive, altså enten igangsatt eller venter på investeringsbeslutning. Hvert prosjekt har ett år på seg til å sette igang. Hvis det ikke skjer innen fristen, blir prosjektet kansellert og støtten faller bort. Midlene vil da kunne gå til andre gode prosjekter. 

       

      Frist for investeringsbeslutning ved første søknadsrunde var i juni 2025, og flere fartøy har bekreftet at de går videre: Se oversikt over disse fartøyene under.

        HAF tildelinger sept 2025

         – Vi står stødig i målet vårt: å få på plass den første fungerende verdikjeden for hydrogen og ammoniakk i maritim sektor. Vi tror på dette, men vi vet at det tar tid. Det vil kreve tålmodighet, samarbeid og vilje til å prøve, sier Elin Ulstad Stokland.  

         

        Søk gjerne igjen!

        Har du søkt før, men ikke nådd opp? Eller kanskje du valgte å trekke søknaden? Da håper vi du prøver igjen.

          → Søk støtte på «Hydrogen i fartøy»
          → Søk støtte på «Ammoniakk i fartøy»

          Med vennlig hilsen
          Enova

            Du får denne e-posten fordi du er påmeldt e-poster fra Enova SF.

            Oppdater dine innstillinger eller meld deg av alle e-poster fra Enova

             

             

            © 2024 Enova SF, Trondheim, Trøndelag, Brattørkaia 17A

            LinkedIn
            Instagram
            Facebook