Et fartøy ligger ved hurtigladeanlegget for fiskefartøy i Ramberg havn i Lofoten. Foto: Plug
Enova lanserer nytt støttetilbud,
«Ladeanlegg for fartøy»
Programmet retter seg mot aktører som ønsker å etablere allment tilgjengelige ladeanlegg for lading av batteri i fartøy. Støtteprogrammet er nå søkbart.
Batteri er en viktig alternativ energibærer i omstillingen til utslippsfri maritim transport, og tilgjengelig ladeinfrastruktur er da en forutsetning for at elektriske fartøy skal kunne gå utslippsfritt.
Vil utvikle markedet
Målet med «Ladeanlegg for fartøy» er å øke kunnskapen om lading av fartøy og inspirere aktører som per i dag ikke tilbyr lading, til å se det som et mulig forretningsområde. I dag er det et begrenset antall markedsaktører som driver innenfor dette segmentet, og dette ønsker Enova å bidra til å gjøre noe med.
- Med dette nye støttetilbudet håper vi å se en økning i antall elektriske fartøy og dermed en reduksjon i klimagassutslipp. Sammen med «Batteri i nullutslippsskip» danner «ladeanlegg for fartøy» et helhetlig programtilbud for å sette fart på elektrifiseringen av maritim transport, sier Kristina Rystad, seniorrådgiver maritim transport i Enova.
Fagsjef Joakim Martinsen i Norges Fiskarlag er fornøyd med at Enova lanserer et nytt tilbud til ladeanlegg i havner som blant annet brukes av organisasjonens medlemmer.
- Norges Fiskarlag er opptatt av ordninger som kan bidra til å sette fart på det grønne skiftet. For deler av fiskeflåten kan elektrifisering være aktuelt, og det fordrer blant annet at det finnes tilgjengelige ladepunkt i de områdene hvor fiskerne ferdes. Å kunne levere førsteklasses villfanget fisk til markedet basert på båter som bruker fornybar energi, bør være et fremtidsretta konsept. I denne sammenhengen ønsker Fiskarlaget den nye ordningen fra Enova velkommen, sier Joakim Martinsen.
Støtteprogrammet omfatter:
Støtte til investering i allment tilgjengelig infrastruktur for lading av fartøy i næringsvirksomhet eller offentlig tjeneste. Ladeanlegget kan ikke etableres for fartøy i offentlig rutegående trafikk.
Infrastrukturen skal etableres i en norsk havn eller havneanlegg som er allment tilgjengelig
Ladeanlegget kan etableres som et flerbruksanlegg med lading av fartøy som hovedformål
Maksimal støttesats opp til 60 % av godkjente investeringskostnader
Konkurranse om støttemidlene, hvor prosjektene rangeres etter hvor mye effekt (kW) som blir tilgjengeliggjort per støttekrone. Fremtidsrettet design og høyt kundegrunnlag vil kunne gi en bedre rangering i konkurransen.
2-3 søknadsrunder per år i en periode på 2-3 år.
For mer informasjon, vennligst kontakt:
Kristina Rystad, seniorrådgiver maritim transport Enova SF, mobil +47 415 50 221
Lykke til med søknaden.
Med vennlig hilsen Enova SF
Du får denne e-posten fordi du er påmeldt e-poster fra Enova SF.