Enova støtter fire offentlig tilgjengelige ladeanlegg for fartøy
Fire nye ladeanlegg får støtte i den første søknadsrunden for programmet «Ladeanlegg for fartøy» som ble lansert i desember i fjor. Dette er ladeanlegg som skal være offentlig tilgjengelige, og kunne brukes av elektriske fartøy som har behov for lading av batteri til framdrift.
Tildelinger etter første søknadsrunde
Anleggene er spredd fra Tromsø i nord til Oslo i sør, og vil bli brukt av blant annet passasjerfartøy, havbruksfartøy og fiskebåter. Til sammen får de fire prosjektene drøyt 22 millioner kroner i Enova-støtte. Totalt var det 8 søknader i denne runden.
– Vi er godt fornøyde med søknadstilgangen i denne første runden for programmet. Ladeanleggene som nå har fått tildelt støtte er DC (likespenning)-anlegg som skal settes opp i offentlig tilgjengelige havner. Det er gledelig å se at det er flere aktører som ønsker å bidra til at flere fartøy kan gå utslippsfritt med batteri. Vi håper på enda flere gode søknader i neste søknadsrunde. Ta gjerne kontakt i forkant om mulige prosjekt, sier Merete Knain, seniorrådgiver for maritim transport i Enova.
Fjuel Tromsø har et av prosjektene som nå får støtte.
De skal etablere et ladeanlegg til skip på Prostneset i Tromsø by. Havna brukes blant annet av cruiseskip og turistbåter. Anlegget vil inngå i et stort flerbruksanlegg som kan gi strøm til skip i alle varianter. Gjennom prosjektet håper Fuel Tromsø å bidra til å fjerne 641 tonn CO₂ og 15 tonn giftige NOx-gasser fra Tromsø sentrum.
- For oss i Fjuel Tromsø er dette et veldig viktig prosjekt som vil bety mye for selskapet og våre kunder, og vi er veldig glade for at denne ordningen ble iverksatt fra Enova! Vi er særlig glade på vegne av fjordcruise-rederiene som nå får muligheten til å gå fullelektriske turer, noe som vil bety mye for deres markedsføring. Også Tromsø Havn gleder seg til å kunne tilby denne tjenesten i hjertet av Tromsø by, sier John Ingar Jenssen, daglig leder i Fuel Tromsø.
Ladeanlegg for fartøy
Sjøfart og fiske står for åtte prosent av det totale klimagassutslippet i Norge, med nesten 4000 tonn CO₂-ekvivalenter. For å slippe ut like mye må du fly 450 runder rundt jorda. Andelen har aldri vært større, så å fortsette arbeidet med å få ned utslippene, har heller aldri vært viktigere.
For at flere skal velge elektriske båter og skip, er vi avhengige av å kunne lade batteriene ved flere norske havner. Derfor ble dette støtteprogrammet lansert i desember 2024, med et ekstra fokus på at ladeanleggene skulle være offentlig tilgjengelige. Vi håper dette vil inspirere aktører som fortsatt ikke tilbyr lading, ved å vise frem forretningsmulighetene innenfor området.
Sammen med støtteprogrammet «Batteri i nullutslippsskip» er dette en del av satsingen vår på elektrifisering av maritim transport.
Neste søknadsfrist er 20. august kl 12:00
Vi planlegger 2– 3 søknadsrunder årlig de neste par årene.
Søknadsdokumenter gjeldende for den nye søknadsrunden legges ut på programsiden 28. mai. Vi åpner samtidig for å sende inn søknader.