- Det er positivt å se at det er flere som velger å søke støtte til nullutslippskjøretøy. Dette vil gi betydelige utslippskutt og bidra til omstillingen av transportbransjen, sier seniorrådgiver Arnt-Gunnar Lium.
Enova håper at søkerne er kommet godt i gang med kjøpsprosessen slik at bilen kan bestilles innen fristen på 30 dager.
Neste søknadsfrist er 15. oktober
Mange lastebileiere lader kjøretøyene på egen terminal, og flere av disse søker gjerne støtte til både kjøretøy og bedriftslader.
Neste frist for «Tunge nullutslippskjøretøy» er 15. oktober kl.12, og sammenfaller med siste frist i Enovas støtteordning til bedriftsladere for tunge kjøretøy.
- Vi tror at flere i bransjen kommer til å benytte muligheten til å søke støtte til tunge nullutslippskjøretøy samtidig med at de søker støtte til ladere. For mange er dette en god løsning da «hjemmelading» ofte er billigere enn underveislading, sier Arnt-Gunnar.
Høyere grense for rangeringsscore i denne runden
Antall søknader og hvor kostnadseffektive søknadene er i forhold til å kutte CO2-utslipp kan påvirke hvor mange som når opp i konkurransen i den enkelte runde. Dette betyr at Enova kan justere rangeringsscoren for hver runde. Ettersom det kom inn noe færre søknader til denne søknadsfristen, justerte Enova denne gangen grensen for rangeringsscoren til 34. Det betyr at alle med rangeringsscore lavere enn 34 fikk støtte.