Hydrogen og ammoniakk i fartøy

Svært stor interesse og høyt antall søknader på støtteprogrammene «Hydrogen i fartøy» og «Ammoniakk i fartøy».

Hvor mange som har søkt finner du lenger ned.

ELIN-STOKLAND-BRE8882-18135272-Foto_BERRE_Kommunikasjonsbyra

-  Det er svært gledelig at vi ser stor interesse blant aktørene i markedet. Det viser seg at vi har truffet godt med støtteprogrammene og at næringen er motivert for å posisjonere seg for lavutslippssamfunnet, sier seniorrådgiver for maritim transport, Elin Ulstad Stokland. 

Elin legger til at Enova er i full gang med saksbehandling og at det forventes offentliggjøring av hvem som får støtte før sommerferien 2024.

Maritim transport er en sektor med betydelige klimautslipp både i Norge og globalt. For å ta ned utslippene i bransjen trengs det en overgang til alternative drivstoff.

Programmet støtter aktører som ønsker å ta i bruk hydrogen og ammoniakk som drivstoff i fartøy. På denne måten får vi bidratt til demonstrering og videre utvikling av teknologi for nullutslippsfartøy. 

 

Neste søknadsfrist

Neste søknadsfrist er planlagt høsten 2024 og oppdaterte søknadsdokumenter vil bli lagt ut i løpet av våren. Informasjon om dette vil bli sendt ut når det er klart. 

Hydrogen i fartøy

Hydrogen i fartøy

Programmet kan støtte prosjekter som omhandler investering i ett eller flere hydrogenfartøy. Investeringen kan enten være i nye fartøy, i ombygging av eksisterende fartøy eller en kombinasjon av disse. 

Mottatte søknader:

13 fartøy
8 selskap
Totalt omsøkt beløp: 1,2 milliarder

Ammoniakk i fartøy

Ammoniakk i fartøy

Programmet kan støtte prosjekter som omhandler investering i ett eller flere ammoniakkfartøy. Investeringen kan enten være i nye fartøy, ombygging av eksisterende fartøy eller en kombinasjon av disse. 

Mottatte søknader:

32 fartøy
11 selskap/rederi
Totalt omsøkt beløp: 3,3 milliarder

Her utgjør omlag 50% av søknadene offshore fartøy, hvor sentrale kunder har begynt å etterspørre slike løsninger.

Med vennlig hilsen
Enova SF