Første fungerende verdikjeder for hydrogen og ammoniakk i maritim sektor
Enova har en omfattende satsing for å realisere de første fungerende verdikjedene for hydrogen og ammoniakk som drivstoff til maritim sektor i Norge. Satsingen omfatter støtteprogrammer for både «Hydrogen i fartøy» og «Ammoniakk i fartøy», og hydrogenproduksjon og bunkringsanlegg for ammoniakk spredt langs norskekysten.
Foreløpig har Enova støttet om lag 30 fartøy for hydrogen og ammoniakk gjennom satsingen, i tillegg til 6 hydrogen- og ett ammoniakkproduksjonsanlegg langs kysten. Samlet tildelt støtte gjennom satsingen er per høsten 2024 om lag 3 milliarder kroner.
Enova skrev en kronikk om bakgrunnen for satsingen da vi lanserte de nye støtteprogrammene høsten 2023. Denne kan du lese her.
Bunkringsanlegg for ammoniakk – gi dine innspill nå
I perioden 1. til 31. mars 2025 vil det være mulig for markedsaktørene å gi Enova innspill til støtteprogrammet.
- Støtte til mottak, lagring og bunkring av ammoniakk for å gjøre det tilgjengelig til fartøy som skal bruke ammoniakk som drivstoff.
- Programmet skal støtte opp rundt en første infrastruktur for ammoniakk til maritim sektor for store deler av norskekysten. Det vil derfor legges inn kriterier som sikrer geografisk spredning av prosjektene.
- Støtten vil deles ut gjennom en konkurranse. Foreslåtte rangeringskriterier er prosjektets modenhet, prosjektets markedspotensial og prosjektets investeringskostnad.
- Maksimal støttesats kan bli opptil 80 % av investeringskostnadene for prosjektet, og maksimalt støttebeløp er foreslått til 100 MNOK per prosjekt.
- Prosjektene må gjennom søknadene kunne vise til en realistisk strategi for hvor de vil få ammoniakk fra, antatt kostnadsnivå for ammoniakken til det maritime markedet, og dialog med forventede kunder.
- Godkjente søkere i programmet vil være de som skal gjennomføre investeringen i bunkringsanlegget.
- Det planlegges for at første versjon av programkriteriene vil bli lagt ut for innspill fra markedsaktørene i løpet av første kvartal 2025. Endelig lansering av støtteprogrammet er forventet i andre kvartal 2025, med påfølgende søknadsfrist høsten 2025.
- I februar 2025 tildelte Enova 15 prosjekter forprosjektstøtte for å utrede konkrete investeringer i bunkringsanlegg for ammoniakk som drivstoff til maritim sektor. Prosjektene dekker norskekysten fra Oslofjorden i sør til Troms i nord.
Hydrogenproduksjon til maritim transport 2027
- Støtteprogrammet «Hydrogenproduksjon til maritim transport 2027» skal bidra til at hydrogen blir tilgjengelig som drivstoff langs norskekysten, til samme kostnad som fossile drivstoff.
- Det ble gjennomført en konkurranse om støtte til hydrogenproduksjonsanlegg og tilhørende infrastruktur i løpet av sommeren 2024. 5. november offentliggjorde Enova støtte til 5 nye prosjekter, spredt fra Slagentangen ved Tønsberg i sør til Bodø i nord. Les mer om tildelingen og prosjektene her.
- Støtten ble delt ut gjennom en konkurranse, såkalt «competitive bidding», der kostnadseffektivitet i form av støttekroner per installert produksjonskapasitet var det viktigste rangeringskriteriet.
- For å sikre geografisk spredning av prosjektene, ble konkurransen delt inn i tre konkurranseområder, etter prisområdene for kraft i Norge: Sør-Norge (NO1, NO2 og NO5), Midt-Norge (NO3) og Nord-Norge (NO4).
- Maksimal støttesats var opp til 80 % av investeringskostnadene for prosjektene. Maksimalt støttebeløp per prosjekt var opptil 500 millioner kroner for prosjekter i Sør-Norge, og opptil 320 millioner kroner for prosjekter i Midt-Norge og Nord-Norge.
Hold deg oppdatert
Ønsker du å motta oppdateringer om det som skjer innen hydrogen i Enova?
Legg inn din kontaktinformasjon for å motta nyhetsbrev fra Enova relatert til dette temaet.