Vireon har valgt å ikke gå videre med etablering av fyllestasjonene de fikk tilsagn om støtte til i februar.
View in browser
Fyllestasjon_hydrogen_ENV_03421_Foto_Hakon_Bjorngard (1)

Foto: Enova

Ingen etablering av fyllestasjoner for tunge hydrogenkjøretøy i denne omgang

 

Vi vil med dette informere om at Vireon Norge AS har valgt å ikke gå videre med etablering av de fire fyllestasjonene for tunge hydrogenkjøretøy som de fikk tilsagn om støtte til i februar. Siden Vireon var eneste støttemottaker, betyr det at det ikke blir etablert fyllestasjoner med Enovastøtte i denne omgang. 

 

Imponerende arbeid fra Vireon

For å lykkes med klimaomstillingen, er vi avhengige av at noen går foran og er villig til å ta risiko for å skape varige markedsendringer. Enova anerkjenner den store innsatsen Vireon Norge AS har lagt ned for å få i gang markedet for hydrogenlastebiler i Norge, selv om det denne gangen endte med at prosjektene ikke blir gjennomført.  

    - Årsakene til at vi ikke lyktes denne gang er sammensatte. Kort oppsummert handler det om at både lastebilprodusenter og transportselskaper mener at antall stasjoner er for lite til å satse tungt på hydrogenmobilitet i Norge, spesielt uten sterke signaler om flere stasjoner i nærmeste fremtid, sier daglig leder Per Øyvind Voie i Vireon.

     

    - I tillegg har det blitt mer utfordrende for sluttkundene å oppnå en tilfredsstillende total kostnadseffektivitet (TCO) med hydrogen, da diesel har blitt billigere og biogass nå langt på vei anerkjennes som en nullutslippsløsning på linje med el og hydrogen, sier Voie.

     

    - Den korte fristen for investeringsbeslutning har også vært utfordrende for en så stor og komplisert investering, avslutter han. 

      Enova vil vurdere videre innsats 

      Markedsutsiktene for hydrogen i tungtransport har over tid vært usikre. Da støtteprogrammet «Fyllestasjoner for tunge hydrogenkjøretøy» ble justert høsten 2024, var målet å gjøre det mulig for norske transportselskap å vise at hydrogenlastebiler kan brukes i vanlig trafikk. Ambisjonen var et større nettverk av fyllestasjoner for hydrogenlastebiler, dersom etterspørselen etter biler tilsa at stasjonene kunne drives lønnsomt på sikt. Slik markedssituasjonen ser ut nå, er det ikke grunnlag for en større utrulling av fyllestasjoner for tunge hydrogenkjøretøy.  

       

      - Enova følger markedsutviklingen tett, og vil nå gjøre en grundig vurdering av videre innsats knyttet til hydrogen i landtransport. Vi tar sikte på å komme tilbake med mer informasjon før sommeren 2025, sier Ane Hagen Kjørholt, virkemiddelansvarlig i Enova.


      Med vennlig hilsen
      Enova 

      Du får denne e-posten fordi du er påmeldt e-poster fra Enova SF.

      Oppdater dine innstillinger eller meld deg av alle e-poster fra Enova

       

       

      © 2024 Enova SF, Trondheim, Trøndelag, Brattørkaia 17A

      LinkedIn
      Instagram
      Facebook