Ingen ny Enova-satsing på hydrogen til tungtransport nå
Enova har besluttet å ikke videreføre støtten til hydrogen i tungtransporten på nåværende tidspunkt. Svake markedsutsikter har vært utslagsgivende i vurderingen.
Vegtransporten står for betydelige klimagassutslipp, og potensialet for kutt i sektoren er stort. Enova følger teknologi- og markedsutviklingen for omstilling av tungtransporten tett. Målet vårt er å skape markedsendringer som varer, ved å bidra til at klimavennlige løsninger på sikt kan stå på egne bein, uten støtte. Samtidig er innretningen av Enovas støtte avhengig av at markedet selv har tro på løsningene vi gir støtte til.
Grundig vurdering av videre innsats
Etter at Vireon Norge AS sa fra seg støtten til fire fyllestasjoner for tunge hydrogenkjøretøy i april, ble det ikke lyst ut nye søknadsrunder på støtteprogrammet. Enova har siden gjort en vurdering av videre innsats rettet mot bruk av hydrogen i tungtransporten. Vi har lagt til grunn historiske data og analyser av ventet utvikling, og ser at omstillingen av tungtransporten vil domineres av batterielektriske lastebiler i årene fremover, med rask teknologiutvikling og fallende batteripriser.
Batterielektriske lastebiler og ladestasjoner prioriteres
På lengre sikt kan hydrogen spille en rolle i tungtransporten, særlig i oppdrag som krever lang rekkevidde i kombinasjon med tung last. I årene frem mot 2030 er det likevel lite trolig at støtte til infrastruktur for hydrogenlastebiler vil føre til varige markedsendringer. Markedsinnsikt viser at det vil være krevende å oppnå lønnsomhet i drift, både for hydrogenlastebiler og -fyllestasjoner. Derfor prioriterer Enova nå støtte til ladeinfrastruktur og batterielektriske lastebiler. Her er det gode utsikter til å få utslippsfrie lastebiler på veien raskt, og potensial for å skape varige endringer i markedet i løpet av de nærmeste årene.
Hydrogen har fortsatt en nøkkelrolle i omstillingen
Hydrogen er viktig for klimaomstillingen på flere områder. Blant annet er utvikling og innfasing av hydrogenbasert teknologi avgjørende hvis vi skal klare å kutte utslipp i maritim sektor. Beslutningen om å ikke prioritere støtte til hydrogen i tungtransport nå, påvirker ikke Enovas satsing på hydrogen for øvrig.