For å gi markedet bedre forutsigbarhet før neste søknadsrunde, ønsker vi nå å dele nøkkeltall fra rangeringen i søknadsrundene hittil.
Slik rangeres søknadene
Tildelinger i programmet skjer basert på kvalifikasjon og rangering. Kvalifiserte søknader vurderes etter kostnadseffektivitet. Søkere bestemmer selv hvor mye støtte de trenger for å kunne gjennomføre prosjektet. Støtten kan dekke både skip og tilhørende infrastruktur. Prosjektene med høyest rangering får støtte, inntil rammen for den aktuelle runden er brukt.
Forklaring på tabellen under
Grense rangeringsbrøk viser nivået for prosjektet med lavest rangering som fikk støtte.
Gjennomsnittlig rangeringsbrøk er beregnet ut fra rangeringsbrøken for prosjektene som fikk støtte, delt på antall støttede søknader.
Alle tall inkluderer kostnader for infrastruktur og energieffektivisering, for prosjekter der dette er relevant.
Rangeringsbrøken beregnes slik:
Støttekroner [NOK] / installert batterikapasitet justert for effektivisering [kWh]
Tallene gir kun en indikasjon på nivået i de ulike rundene. Konkurransen kan endre seg, og vi forventer at kostnadseffektiviteten vil forbedres over tid, sier Andreas Forsnes Jahn, seniorrådgiver for maritim transport i Enova.
Hvorfor deler vi nøkkeltall?
Enova deler ikke informasjon om søkeres økonomiske grunnlag. Men for å gi bedre forutsigbarhet, har vi vurdert at kostnadseffektivitet gir lite innsyn i søkernes forretningsgrunnlag – og derfor kan nøkkeltallene deles.
Neste søknadsfrist er 9.september
Søknadsportalen er åpnet og du kan starte arbeidet med din søknad.
Merk: Oppdaterte programdokumenter ligger på programsiden. Endringer i dokumentet «Vilkår for støtte» er markert med rødt.
«Batteri i nullutslippsskip» har som formål å redusere investeringskostnadene i maritime batteriinstallasjoner. Det skal gjøre batterielektrifisering mer konkurransedyktig som en teknologi og bidra til en raskere grønn omstilling av skipsfarten. Økt volum skal gi lærings- og skalaeffekter i produksjon og installasjon av maritime batterier. Dette skal bidra til å demonstrere at elektrifisering kan benyttes som nullutslippsløsning for skipstyper der dette ennå ikke er utbredt.
Lykke til med søknaden.
Med vennlig hilsen Enova
Du får denne e-posten fordi du er påmeldt e-poster fra Enova SF.