Her er noen av prosjektene fra tildelingen
K. Sætre Rederi AS skal bygge et nytt batterielektrisk frakteskip for transport av korn og gjødsel langs kysten. Skipet vil ha 91 prosent elektrisk drift i snitt, og kutte CO₂-utslippet med rundt 1 540 tonn årlig sammenlignet med nytt dieselfartøy. Felleskjøpet Agri skal sørge for ladeanlegg på Vestnes og Kambo. Samarbeidet markerer et viktig steg mot utslippsfri sjøtransport for landbruket.
Northshore AS planlegger to batterielektriske forsyningsskip (PSV) for offshorefelt i Barentshavet. Skipene blir de første i sitt slag og skal vise at det er mulig å drive forsyningstrafikk til havs uten utslipp. Med en batteripakke tilsvarende tusen elbiler og rekkevidde på 655 nautiske mil, kuttes utslippene med opptil 3 759 tonn CO₂ årlig.
Vestlandske Trafikk AS tar nå et banebrytende skritt for grønn omstilling i maritim turisttrafikk. Selskapet, som seiler på den UNESCO-vernede Geirangerfjorden, skal bygge om to ferger til helelektrisk drift.
Med batteridrift på plass vil fergene kunne seile hele dagen, og lade om natten. Det skal kuttes 1 975 tonn CO₂ per år.
Geiranger Fjordservice AS skal også bygge om passasjerbåten «Geirangerfjord II» til helelektrisk drift. Ombyggingen kutter 135 tonn CO₂ i året og gir både renere luft og bedre opplevelser for turister og fastboende.