Aldri før har interessen for batteridrift i maritim sektor vært større.
Vis i nettleser
GADUS ZERO EMISSION 03 BY ROYALTSHIPYARDS KAMPEN 20250904-1

ILLUSTRASJON: K.Sætre og Sønner AS

Aldri har interessen for batteridrift

i maritim sektor vært større 

 

Nå er tildelingene for fjerde søknadsrunde i støtteprogrammet Batteri i nullutslippsskip med frist 9.september klar. 

 

I denne runden har hele fem nye fartøy og fire ombygginger fått tilsagn om støtte, inkludert ett prosjekt med rotorseil. I tillegg støttes fem nye ladeanlegg. Dette markerer et viktig skritt mot nullutslipp i norsk nærskipsfart, og viser at teknologien nå er klar for bred bruk fra offshore forsyningsskip, havbruksfartøy til elektriske bulkskip og turistbåter i verdensarvfjordene.

 

Disse selskapene fikk tilsagn om støtte:

 

Fartøy 

    Tildeling fartøy fjerde runde

    Ladeanlegg 

      Tildeling ladeanlegg fjerde runde_3

      Bredde og innovasjon i prosjektene 

       

      Støtten går til et mangfold av prosjekter, og illustrerer at batteridrift kan benyttes i de fleste skipstyper. Enova støtter de mest ambisiøse elektrifiseringsprosjektene og nødvendig ladeinfrastruktur. Prosjektene viser potensialet for batteridrift og kan bane vei for økt elektrifisering av sjøtransporten. 

        Andreas_Forsnes_Jahn_ENV_00044_Foto_BERRE_Kommunikasjonsbyra (1)

        – Vi ser at kostnadene i prosjektene går ned, og at teknologien stadig blir enklere å ta i bruk. Bredden i prosjektene viser at batteridrift passer til de fleste behov, sier Andreas Forsnes Jahn, konstituert leder for maritim transport i Enova.

          Her er noen av prosjektene fra tildelingen

           

          K. Sætre Rederi AS skal bygge et nytt batterielektrisk frakteskip for transport av korn og gjødsel langs kysten. Skipet vil ha 91 prosent elektrisk drift i snitt, og kutte CO₂-utslippet med rundt 1 540 tonn årlig sammenlignet med nytt dieselfartøy. Felleskjøpet Agri skal sørge for ladeanlegg på Vestnes og Kambo. Samarbeidet markerer et viktig steg mot utslippsfri sjøtransport for landbruket. 

           

          Northshore AS planlegger to batterielektriske forsyningsskip (PSV) for offshorefelt i Barentshavet. Skipene blir de første i sitt slag og skal vise at det er mulig å drive forsyningstrafikk til havs uten utslipp. Med en batteripakke tilsvarende tusen elbiler og rekkevidde på 655 nautiske mil, kuttes utslippene med opptil 3 759 tonn CO₂ årlig.

           

          Vestlandske Trafikk AS tar nå et banebrytende skritt for grønn omstilling i maritim turisttrafikk. Selskapet, som seiler på den UNESCO-vernede Geirangerfjorden, skal bygge om to ferger til helelektrisk drift. 

          Med batteridrift på plass vil fergene kunne seile hele dagen, og lade om natten. Det skal kuttes 1 975 tonn CO₂ per år. 

           

          Geiranger Fjordservice AS skal også bygge om passasjerbåten «Geirangerfjord II» til helelektrisk drift. Ombyggingen kutter 135 tonn CO₂ i året og gir både renere luft og bedre opplevelser for turister og fastboende.

            → Les om prosjektene i pressemeldingen

            Veien videre - ny frist i første kvartal 2026

            Enova vil fortsette å støtte innovative prosjekter som bidrar til utslippskutt og teknologiutvikling i maritim sektor. Neste søknadsfrist for støtte til batteri i nullutslippsskip vil bli i løpet av første kvartal 2026. Vi kommer tilbake med nærmere informasjon om ny frist innen året er omme. 

              → Programside for Batteri i nullutslippsskip



              Med vennlig hilsen
              Enova

              Du får denne e-posten fordi du er påmeldt e-poster fra Enova SF.

              Oppdater dine innstillinger eller meld deg av alle e-poster fra Enova

               

               

              © 2024 Enova SF, Trondheim, Trøndelag, Brattørkaia 17A

              LinkedIn
              Instagram
              Facebook